Today’s Sunday Times front page makes the BBC mocking up a ‘Russian’ Corbyn look balanced

Corbyn with Sunday Times logo
Avatar

Today’s Sunday Times front page almost makes the BBC mocking up a ‘Russian’ Jeremy Corbyn look balanced. It attempts to characterise supporters of the Labour leader as Russian stooges:

Alleging a ‘Moscow connection’, the article attempts [paywall] to explain away Labour’s 40% voteshare in the general election through Russian bots. In response, Labour MP Chris Williamson branded the story a “bullshit smear”.

Delegitimise the Corbyn-led movement

This front page comes after a long line of attacks trying to paint Corbyn as pro-Russia. Not least, was BBC Newsnight. The flagship political show caused outrage in March after photoshopping the Labour leader onto a Moscow backdrop. Not long before, The Sun attempted to tarnish Corbyn as a Soviet asset because he met a Czech diplomat in 1986. This is part of the establishment campaign to delegitimise the Corbyn-led movement and, in the words of Owen Jones, “turn the clock back” on the 2017 election result.

But it’s nothing new. Painting threats to state and corporate power as agents of Russia has long been the habitual reaction from the establishment. Labour leader Neil Kinnock faced the same, from the same newspaper:

And in the 1980s, the powers that be used similar propaganda against the Campaign for Nuclear Disarmament (CND). The media and political class painted anti-war and anti-nuclear protestors as Soviet spies. One example is the following Sun front page:

The Conservative connection to Russia

At the same time, the media sidelines connections between the Conservative Party and the Putin administration. In under two years, the Conservative Party has received £820,000 from Russia-linked companies and oligarchs. The Russian embassy also tweeted support for the Conservative Party during the 2017 election.

But it seems the media doesn’t only sideline Conservative links to foreign powers. A WikiLeaks cable exposed that the US wrote about the anti-Corbyn Labour MP Ruth Smeeth followed by the words “strictly protect”. WikiLeaks says the description means the Labour MP is a US “informant”. Yet the mainstream media has barely acknowledged this. Smeeth responded in 2011, saying she “would not consider” herself a US government source.

Double standards aside, the attacks on Corbyn and the progressive movement are part of a sinister trend. The powers that be appear desperate to stop the formation of the people-powered government Corbyn promises. It’s up to people to fight back.

Get Involved!

– Take action with Stop Funding Hate.

Featured image via Chatham House/Flickr

We need your help ...

The coronavirus pandemic is changing our world, fast. And we will do all we can to keep bringing you news and analysis throughout. But we are worried about maintaining enough income to pay our staff and minimal overheads.

Now, more than ever, we need a vibrant, independent media that holds the government to account and calls it out when it puts vested economic interests above human lives. We need a media that shows solidarity with the people most affected by the crisis – and one that can help to build a world based on collaboration and compassion.

We have been fighting against an establishment that is trying to shut us down. And like most independent media, we don’t have the deep pockets of investors to call on to bail us out.

Can you help by chipping in a few pounds each month?

The Canary Support us

Comments are closed