BBC finally apologises over use of racist term in news report

Support us and go ad-free

BBC director-general Tony Hall has apologised for a news report which contained a racist term.

More than 18,000 people complained to the BBC over the broadcast, which saw social affairs correspondent Fiona Lamdin repeat a racial slur allegedly used in a suspected racially-motivated attack in Bristol.

After the broadcaster initially defended the report, Hall said in a statement that the BBC “now accepts that we should have taken a different approach at the time of broadcast and we are very sorry for that”.

Coronavirus – Sun May 24, 2020
Lord Hall said the corporation is ‘very sorry’ (Ben Stansall/PA)

He said the report had caused “distress” to many, adding: “Every organisation should be able to acknowledge when it has made a mistake. We made one here.

“It is important for us to listen – and also to learn. And that is what we will continue to do.”

Read on...

Support us and go ad-free

The BBC would be changing its guidance on offensive language in its output, he added.

BBC Stock
(Ian West/PA)

The story ran on the BBC News Channel and local news programme Points West on July 29, but the broadcaster stopped running the report which featured the offensive language later that day.

“It should be clear that the BBC’s intention was to highlight an alleged racist attack,” the outgoing director-general said.

“This is important journalism which the BBC should be reporting on and we will continue to do so.

“Yet despite these good intentions, I recognise that we have ended up creating distress amongst many people.”

The statement was issued after Hall held a meeting with BBC colleagues on the issue.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by David “Sideman” Whitely (@sidemanallday) on

On 8 August, BBC Radio 1xtra presenter Sideman announced that he was quitting the corporation over the broadcast.

Announcing the move on social media, he said the news report represented an “error of judgement”, adding it “feels like a slap in the face to our community”.

After Sideman, real name David Whitely, announced his decision, a BBC spokesman said on 8 August that while they were “aware that [the report] would cause offence” it was important to explain the alleged context of the incident.

The broadcaster has also previously revealed that the decision was taken by a team of people which included senior editorial figures.

On 6 August, the BBC said it had received 18,656 complaints over the incident.

Support us and go ad-free

Do your bit for independent journalism

Did you know that less than 1.5% of our readers contribute financially to The Canary? Imagine what we could do if just a few more people joined our movement to achieve a shared vision of a free and fair society where we nurture people and planet.

We need you to help out, if you can.

When you give a monthly amount to fund our work, you are supporting truly independent journalism. We hold power to account and have weathered many attempts to shut us down and silence the counterpoint to the mainstream.

You can count on us for rigorous journalism and fearless opposition to an increasingly fascist government and right wing mainstream media.

In return you get:

  • Advert free reading experience
  • Behind the scenes monthly e-newsletter
  • 20% discount from our shop

 

The Canary Fund us