Boris Johnson will be grateful BBC News edited that video of him lying about Russia

Boris and BBC logo
Avatar

Boris Johnson will probably be grateful for BBC News on 4 April. The broadcaster edited a video of the foreign secretary apparently lying about a serious international issue. Viewers, including former Labour shadow minister Chris Williamson, say the way the BBC has cut the footage can only be an attempt to ‘cover up’ for Johnson.

Boris’s bullsh*t

More than 20 countries have expelled Russian diplomats over the UK’s position that Russia poisoned former double agent Sergei Skripal in Salisbury. Backing the allegation, Johnson said that people from the UK’s Defence Science and Technology Laboratory “were absolutely categorical” that the novichok nerve agent used to poison Skripal came from Russia. On top of that, the foreign office tweeted that Porton Down “made clear” the nerve agent was “produced in Russia”.

But on 3 April, the chief executive of the UK’s government laboratory, headquartered at Porton Down, told Sky News that the agency has “not verified the precise source” of the nerve agent. And the foreign office deleted its tweet claiming the opposite.

Start your day with The Canary News Digest

Fresh and fearless; get excellent independent journalism from The Canary, delivered straight to your inbox every morning.

BBC edited video

But while the government cannot delete the video of Johnson’s comments, apparently the BBC can completely change what the foreign secretary meant through editing.

On 4 April, The SKWAWKBOX noted that the BBC had broadcast part of the interview, but edited out the interviewer’s question. Voicing over parts of videos is common practice for media outlets. But in this case, removing the question essentially saves Johnson’s skin:

Continue reading below...

After the edit, the video supports the UK government line. The foreign office claims that Johnson was actually talking about the nerve agent “categorically” being Novichok, not about Russia being responsible.

It didn’t end there. As the above video shows, BBC security correspondent Frank Gardner later claimed that they “couldn’t find” the clip of Johnson alleging Porton Down said Russia did it. That’s despite BBC News airing the clip an hour earlier, albeit with the key question edited out.

A BBC spokesperson told The Canary:

Boris Johnson’s comments to a German TV network and the subsequent clarification of his intent were covered extensively across BBC News outlets including prominently on the Today programme, news channel and BBC News TV and radio bulletins. We have continued to cover the story today as well as the Russian government’s decision to take a case to the United Nation’s Security Council and have reported comments from prominent figures involved in the story, such as the head of Porton Down research establishment, security minister Ben Wallace and the opposition leader, Jeremy Corbyn, who has been critical of Mr Johnson.

But the BBC‘s coverage of the story seems to amount to government propaganda from our public service broadcaster. The edit completely changed the impression the BBC gave to its huge audience. We cannot let them get away with it.

Get Involved!

– You can make a complaint to the BBC here.

– Join The Canary, so we can keep holding the powerful to account.

– Read and support other independent media outlets:

Media DiversifiedNovara MediaCorporate WatchRed PepperNew InternationalistCommon SpaceMedia LensBella CaledoniaVox PoliticalEvolve PoliticsReal MediaReel NewsSTRIKE! magazineThe Bristol CableThe Meteor, The SkwawkboxSalford StarThe Ferret.

Featured image via screenshot

Since you're here ...

We know you don't need a lecture. You wouldn't be here if you didn't care.
Now, more than ever, we need your help to challenge the rightwing press and hold power to account. Please help us survive and thrive.

The Canary Support

Comments are closed