The Sun is convinced it has a ‘scoop’ on Corbyn… Whoops.

Sun logo, Jeremy Corbyn
Support us and go ad-free

The Sun is convinced it has a ‘scoop’ on Jeremy Corbyn. But people are ridiculing the tabloid for attacking the Labour leader over an ‘enemy state’ that doesn’t even exist.

Front page news? Apparently.

The Sun has essentially claimed that Corbyn was once in cahoots with Czechoslovakia, which hasn’t existed for over 25 years:

The so-called evidence is that the MP for Islington met a Czech diplomat in the House of Commons in 1986. In fact, The Sun‘s ‘revelations’ boiled down to so little that people flipped the story on its head:

A Czech assessment of Corbyn apparently notes that he “owns dogs and fish” and that his “behaviour is reserved and courteous, however, occasionally explosive (when speaking in defence of human rights), though the performance is calm and collected”. That’ll really hit the Labour leader in the ballot box.

One Twitter user was particularly unforgiving, quoting another ‘scoop’ in the Sun article:

Another called for a boycott:

Implying Corbyn was some kind of double agent…

While there are positive quotes about Corbyn’s character, there is nothing of substance in the article to back up a serious claim from The Sun. Without corresponding evidence, The Sun says Corbyn “passed on material” to a Czechoslovakian spy. Czechoslovakia was allied with the Soviet Union at the time. A spokesperson for the Labour leader strongly denied the suggestion:

The claim that Jeremy Corbyn was an agent, asset or informer for any intelligence agency is entirely false and a ridiculous smear. Like other MPs, Jeremy has met diplomats from many countries. In the 1980s he met a Czech diplomat… for a cup of tea in the House of Commons. Jeremy neither had nor offered any privileged information to this or any other diplomat.

In fact, the evidence The Sun does provide in no way chimes with the accusations. A Czech report within the article states that Corbyn’s “knowledge could not be utilised for the purposes of information as they were limited to a general nature”. In other words, the report actually backs up the Labour leader’s statement that he had not “offered any privileged information” to the diplomat.

Despite the money and resources of Rupert Murdoch, The Sun had to dig over 30 years into the past to find something to spin against Corbyn. Unfortunately for The Sun, this barrel-scraping only reinforces the Labour leader’s long record of conviction.

Get Involved!

– Take action with Stop Funding Hate, the campaign to kick media moguls in the fiscals.

Featured image via David Mirzoeff

Support us and go ad-free

Do your bit for independent journalism

Did you know that less than 1.5% of our readers contribute financially to The Canary? Imagine what we could do if just a few more people joined our movement to achieve a shared vision of a free and fair society where we nurture people and planet.

We need you to help out, if you can.

When you give a monthly amount to fund our work, you are supporting truly independent journalism. We hold power to account and have weathered many attempts to shut us down and silence the counterpoint to the mainstream.

You can count on us for rigorous journalism and fearless opposition to an increasingly fascist government and right wing mainstream media.

In return you get:

  • Advert free reading experience
  • Behind the scenes monthly e-newsletter
  • 20% discount from our shop

 

The Canary Fund us

Comments are closed